b) Penilaian Melalui Kertas Kerja
PENGENALAN ü Projek adalah satu aktiviti pembelajaran yang dijalankan dalam satu tempoh masa yang tertentu. ü Ia biasanya melibatkan aktiviti pengumpulan serta analisis data dan penyediaan satu laporan. ü Dalam konteks kurikulum sekolah, projek bermaksud tugasan secara amali. ü Tugasan ini boleh dijalankan secara individu atau secara berkumpulan dan dilaksanakan dalam satu jangkamasa yang munasabah. ü Projek membolehkan pelajar mengintegrasikan pengetahuan serta kemahiran interpersonal dalam melaksanakan tugasan. ü Penilaian sama ada penilaian guru, kendiri atau rakan sebaya dijalankan pada setiap tahap proses iaitu dari tahap projek mula dirancang sehinggalah ke tahap hasil disiapkan. ü Instrumen yang digunakan boleh berbentuk kontrak , rubrik, senarai semak, sekala kadar dan lain-lain. ü Projek dibuat berdasarkan penguasaan pengetahuan, kebolehan berfikir secara reflektif dan berketrampilan tentang sesuatu perkara mengikut bidang masing-masing. TUJUAN ü Sebagai satu aktiviti pembelajaran, projek membawa tujuan berikut: o Menggalakkan pelajar bekerjasama dan menerima tanggungjawab o Memberi kebebasan kepada pelajar untuk menunjukkan kreativiti dan inovasi o Memberi peluang menggunakan bahan sumber yang terdapat di luar bilik darjah o Memotivasikan pelajar untuk belajar o Memberi peluang pelajar memainkan peranan sebagai pemimpin o Membenarkan pelajar menentukan peranan o Membolehkan pelajar yang mempunyai minat dan kebolehan yang sama bekerja dalam satu kumpulan mengikut kadar yang sesuai dengan kemampuannya
LANGKAH-LANGKAH Langkah 1 : Menentukan tajuk dan skop Projek Langkah 2 : Menjalankan penilaian awal projek Langkah 3 : Melaksanakan strategi Langkah 4 : Memproses Maklumat Langkah 5 : Menilai Hasil Projek
Ciri-Ciri Penilaian Projek · Projek / tugasan mempunyai pelbagai reka bentuk (lisan, visual, · kinestetik) · Menggunakan jangka panjang. · Menunjukkan peranan sebenar dalam situasi sebenar. · Pelajar dibenarkan untuk membina penyelesaian alternatif. · Tiada didapati satu jawapan yang benar.
· Pelajar dikehendaki melibatkan diri secara aktif: o membuat menyediakan projek o kumpulan koperatif · Pelajar boleh menjalankan tugasan secara individu atau berpasukan. · Sintesis pengetahuan yang dikumpul dan menilai pembelajaran. · Peluang menilai pelajar dalam: o Kreativiti o kemahiran merancang o integrasi pengetahuan o kebolehan membuat tugasan bersama orang lain. · Pelajar menunjukkan kebolehan mengkaji / membentukkan sesuatu · Pelajar melaksana dan menghasilkan sesuatu · Pelajar mengamalkan kemahiran berfikir dan menyelesaikan masalah · Aktiviti yang bermakna
Dengan itu penilaian projek ini dapat : · Mengulkur proses meta-kognitif dan sikap pelajar. · Memperoleh skor yang diberi berdasarkan kriteria spesifik. · Membantu pelajarmengesan bidang-bidang kelebihannya dan menggunakan kelebihan ini sebaik mungkin.
Jenis-jenis Penilaian Projek · Latihan dan soalan ‘open-ended’ untuk pelajar meneroka secara lisan atau bertulis (main peranan). · Extended tasks assignment – menulis puisi, melaksana dan menerangkan keputusan ujikaji, membina model · Portfolio – koleksi tugasan berdasarkan prestasi. · Tugasan prestasi – drama, lakonan, persembahan, poster atau model.
PENGENALAN ü Projek adalah satu aktiviti pembelajaran yang dijalankan dalam satu tempoh masa yang tertentu. ü Ia biasanya melibatkan aktiviti pengumpulan serta analisis data dan penyediaan satu laporan. ü Dalam konteks kurikulum sekolah, projek bermaksud tugasan secara amali. ü Tugasan ini boleh dijalankan secara individu atau secara berkumpulan dan dilaksanakan dalam satu jangkamasa yang munasabah. ü Projek membolehkan pelajar mengintegrasikan pengetahuan serta kemahiran interpersonal dalam melaksanakan tugasan. ü Penilaian sama ada penilaian guru, kendiri atau rakan sebaya dijalankan pada setiap tahap proses iaitu dari tahap projek mula dirancang sehinggalah ke tahap hasil disiapkan. ü Instrumen yang digunakan boleh berbentuk kontrak , rubrik, senarai semak, sekala kadar dan lain-lain. ü Projek dibuat berdasarkan penguasaan pengetahuan, kebolehan berfikir secara reflektif dan berketrampilan tentang sesuatu perkara mengikut bidang masing-masing. TUJUAN ü Sebagai satu aktiviti pembelajaran, projek membawa tujuan berikut: o Menggalakkan pelajar bekerjasama dan menerima tanggungjawab o Memberi kebebasan kepada pelajar untuk menunjukkan kreativiti dan inovasi o Memberi peluang menggunakan bahan sumber yang terdapat di luar bilik darjah o Memotivasikan pelajar untuk belajar o Memberi peluang pelajar memainkan peranan sebagai pemimpin o Membenarkan pelajar menentukan peranan o Membolehkan pelajar yang mempunyai minat dan kebolehan yang sama bekerja dalam satu kumpulan mengikut kadar yang sesuai dengan kemampuannya
LANGKAH-LANGKAH Langkah 1 : Menentukan tajuk dan skop Projek Langkah 2 : Menjalankan penilaian awal projek Langkah 3 : Melaksanakan strategi Langkah 4 : Memproses Maklumat Langkah 5 : Menilai Hasil Projek
Ciri-Ciri Penilaian Projek · Projek / tugasan mempunyai pelbagai reka bentuk (lisan, visual, · kinestetik) · Menggunakan jangka panjang. · Menunjukkan peranan sebenar dalam situasi sebenar. · Pelajar dibenarkan untuk membina penyelesaian alternatif. · Tiada didapati satu jawapan yang benar.
· Pelajar dikehendaki melibatkan diri secara aktif: o membuat menyediakan projek o kumpulan koperatif · Pelajar boleh menjalankan tugasan secara individu atau berpasukan. · Sintesis pengetahuan yang dikumpul dan menilai pembelajaran. · Peluang menilai pelajar dalam: o Kreativiti o kemahiran merancang o integrasi pengetahuan o kebolehan membuat tugasan bersama orang lain. · Pelajar menunjukkan kebolehan mengkaji / membentukkan sesuatu · Pelajar melaksana dan menghasilkan sesuatu · Pelajar mengamalkan kemahiran berfikir dan menyelesaikan masalah · Aktiviti yang bermakna
Dengan itu penilaian projek ini dapat : · Mengulkur proses meta-kognitif dan sikap pelajar. · Memperoleh skor yang diberi berdasarkan kriteria spesifik. · Membantu pelajarmengesan bidang-bidang kelebihannya dan menggunakan kelebihan ini sebaik mungkin.
Jenis-jenis Penilaian Projek · Latihan dan soalan ‘open-ended’ untuk pelajar meneroka secara lisan atau bertulis (main peranan). · Extended tasks assignment – menulis puisi, melaksana dan menerangkan keputusan ujikaji, membina model · Portfolio – koleksi tugasan berdasarkan prestasi. · Tugasan prestasi – drama, lakonan, persembahan, poster atau model.
PENGENALAN
ü Projek adalah satu aktiviti pembelajaran yang dijalankan dalam satu tempoh masa yang tertentu.
ü Ia biasanya melibatkan aktiviti pengumpulan serta analisis data dan penyediaan satu laporan.
ü Dalam konteks kurikulum sekolah, projek bermaksud tugasan secara amali.
ü Tugasan ini boleh dijalankan secara individu atau secara berkumpulan dan dilaksanakan dalam satu jangkamasa yang munasabah.
ü Projek membolehkan pelajar mengintegrasikan pengetahuan serta kemahiran interpersonal dalam melaksanakan tugasan.
ü Penilaian sama ada penilaian guru, kendiri atau rakan sebaya dijalankan pada setiap tahap proses iaitu dari tahap projek mula dirancang sehinggalah ke tahap hasil disiapkan.
ü Instrumen yang digunakan boleh berbentuk kontrak , rubrik, senarai semak, sekala kadar dan lain-lain.
ü Projek dibuat berdasarkan penguasaan pengetahuan, kebolehan berfikir secara reflektif dan berketrampilan tentang sesuatu perkara mengikut bidang masing-masing.
TUJUAN
ü Sebagai satu aktiviti pembelajaran, projek membawa tujuan berikut:
o Menggalakkan pelajar bekerjasama dan menerima tanggungjawab
o Memberi kebebasan kepada pelajar untuk menunjukkan kreativiti dan inovasi
o Memberi peluang menggunakan bahan sumber yang terdapat di luar bilik darjah
o Memotivasikan pelajar untuk belajar
o Memberi peluang pelajar memainkan peranan sebagai pemimpin
o Membenarkan pelajar menentukan peranan
o Membolehkan pelajar yang mempunyai minat dan kebolehan yang sama bekerja dalam satu kumpulan mengikut kadar yang sesuai dengan kemampuannya
LANGKAH-LANGKAH
Langkah 1 : Menentukan tajuk dan skop Projek
Langkah 2 : Menjalankan penilaian awal projek
Langkah 3 : Melaksanakan strategi
Langkah 4 : Memproses Maklumat
Langkah 5 : Menilai Hasil Projek
Ciri-Ciri Penilaian Projek
· Projek / tugasan mempunyai pelbagai reka bentuk (lisan, visual,
· kinestetik)
· Menggunakan jangka panjang.
· Menunjukkan peranan sebenar dalam situasi sebenar.
· Pelajar dibenarkan untuk membina penyelesaian alternatif.
· Tiada didapati satu jawapan yang benar.
· Pelajar dikehendaki melibatkan diri secara aktif:
o membuat menyediakan projek
o kumpulan koperatif
· Pelajar boleh menjalankan tugasan secara individu atau berpasukan.
· Sintesis pengetahuan yang dikumpul dan menilai pembelajaran.
· Peluang menilai pelajar dalam:
o Kreativiti
o kemahiran merancang
o integrasi pengetahuan
o kebolehan membuat tugasan bersama orang lain.
· Pelajar menunjukkan kebolehan mengkaji / membentukkan sesuatu
· Pelajar melaksana dan menghasilkan sesuatu
· Pelajar mengamalkan kemahiran berfikir dan menyelesaikan masalah
· Aktiviti yang bermakna
Dengan itu penilaian projek ini dapat :
· Mengulkur proses meta-kognitif dan sikap pelajar.
· Memperoleh skor yang diberi berdasarkan kriteria spesifik.
· Membantu pelajarmengesan bidang-bidang kelebihannya dan menggunakan kelebihan ini sebaik mungkin.
Jenis-jenis Penilaian Projek
· Latihan dan soalan ‘open-ended’ untuk pelajar meneroka secara lisan atau bertulis (main peranan).
· Extended tasks assignment – menulis puisi, melaksana dan menerangkan keputusan ujikaji, membina model
· Portfolio – koleksi tugasan berdasarkan prestasi.
· Tugasan prestasi – drama, lakonan, persembahan, poster atau model.
No comments:
Post a Comment